fredag den 6. september 2013

Prag igen

Så er rejsearrangørerne aktive igen. De vil have gymnasieeleverne på druktur til Prag i vinterferien. Med tvivlsomme (og formodentlig ulovlige) markedsføringsmetoder engagerer de stråmænd blandt eleverne på landets gymnasier, som (formodentlig med løfte om frirejser eller andre goder) skal forsøge at overtale deres kammerater til at rejse til Prag med netop denne rejsearrangør. På Facebook vrimler det grupper og indlæg som reklamerer for Pragture, og nogle af dem går så vidt som at kalde sig "X Gymnasiums officielle Pragtur).

Der er også en strøm af tilbud på de sociale medier for eleverne på Ørestad Gymnasium.

De giver sig selv, at arrangørerne klæder sig i lånte fjer. Gymnasierne har intet at gøre med disse ture, på anden måde end at deltagerne er unge mennesker der tilfældigvis går på samme gymnasium. og at de unges motivation for at deltage i turene også er at lave sjove ting sammen med skolekammerater.

Jeg kan naturligvis ikke have noget imod, at eleverne styrker det sociale ammenhold på skolen ved at gøre ting sammen, hvadenten det er skiture eller andre former for rejser. Det problematiske med Prag-turene er imidlertid, at arrangørerne under dække af at der er tale om "skoleagtige" ture lokker de unge med deres forældres accept  til ture, hvor indholdet udelukkende er druk, hvor guiderne systematisk påvirker de unge til at drikke max, og hvor der er aftalt særrabatter med barer og diskoteker.

Medierne var i uge 7 fyldt af historier om hærskarer af fulde unge danskere, som hærgede hoteller og kom i slagsmål i gaderne. Historier som denne.Det håber jeg ikke at vi skal opleve igen i 2014.

Mange af de unge havde også erfaringer med rejsearrangører, der ikke havde styr på rejserne, og mange oplevede busforsinkelser og dårlige hoteller. Det skabte usikre rejsedeltagere og bekymrede forældre.

Selv elsker elsker jeg Prag. Og tjekkisk øl er det bedste. Men jeg ville ønske, at de unge havde fantasi til at arrangere sociale begivenheder med andet indhold en druk. Jeg synes de går glip af en masse, og deres relationer til hinanden bliver amputerede. I stedet for at lade sig lokke af tvivlsomme rejsearrangører, synes jeg at de selv skal arrangere oplevelser  (rejse, hytture, skiture.), som har et reelt indhold, giver oplevelser og bringer dem sammen på de nye måder. Og måske skulle netop ikke vælge Prag i den uge.

Forældrene bør være i tæt dialog med gymnasieeleverne, hvoraf de fleste er under 18. Er der styr på rejsens indhold, arrangørens forpligtelser, forsikringsforhold? Hvad er forældrenes rolle, hvis de unge som sidste år, komme ri konflikt med myndighederne på grund af fuldskab? Ved forældrene, at der ikke er lærere med?

Jeg hverken kan eller vil forbyde gymnasieeleverne at rejse til Prag, men jeg tror at eleverne har brug for en dialog med hinanden og forældrene om,hvad der skal foregå, og om der ikke erbedre alternativer. Det vil jeg i hvert faldopfordre til.

1 kommentar:

  1. Vi er nogen der tager jeres elever og deres sikkerhed seriøst, også på vinterferie i Prag. Men du kan som rektor også hjælpe. For sagen er jo, at mange af dem tager af sted uagtet mediestormen og reklameforbuddet, så hvorfor ikke få dem af sted med et seriøst og professionelt rejseselskab, der passer godt på dem?
    Medierne har igen taget fat i denne type rejser, og det er forståeligt. For der er mange om buddet, og der har allerede været negative historier om netop vinterferierejserne til Prag. Og når jeg ser en række rektorer på Fyn vælger at afvise alle rejseudbydere, der arrangerer rejser til Prag, så kan jeg faktisk godt forstå, hvad der får dem til at gøre det de gør. Det vi ser i nyhederne er med til at skabe vores virkelighed, men det reelle billede er mere nuanceret end som så, og Nice Rejs er i al fald ét bureau, der tager vores arbejde meget alvorligt, og som arbejder professionelt med disse rejser.
    Man kan sagtens have et moralsk forsvarligt produkt i denne branche, hvor man har stor fokus på sikkerheden og servicen. Her menes der både konkret praktisk service, men også service i form af det sociale spil der foregår på en rejsedestination med unge mennesker. Nice Rejs’ guidepersonale er forbilleder for de unge rejsende. Det giver et enormt moralsk ansvar for vores guider. Dette ansvar tager vi meget alvorligt, og vi bruger rigtigt mange ressourcer på at uddanne vores guider i den rette adfærd. De skal både være gæsternes venner og deres ”usynlige” forældre, der går ind og bremser de unges adfærd, hvis eller når denne adfærd ser ud til at gå i en forkert retning.

    Guiderne har også en vigtig rolle ifm. udbuddet af aktiviteter på destinationen. Vi har igennem årene i branchen set, at mange unge faktisk gerne vil ud og opleve noget kulturelt i dagtimerne, når det bliver præsenteret ordentligt og inspirerende. Derfor lægger vi også vægt på, at vores program skal indeholde kulturelle aktiviteter. Jeg kan fortælle, at vi i Prag har kulturelle aktiviteter som bl.a. en tur til Theresienstadt, en guidet rundtur i den gamle bydel samt en guidet bådtur på Moldau og dens broer.

    Nice Rejs har et stort serviceapparat sat op på destinationen: Vi har som regel to guider på alle vores hoteller, og de fungerer som kontaktpersoner for alle vore gæster på det respektive hotel. De tager sig af alle spørgsmål og håndterer opståede problemer. Guiderne skiftes til at være nattevagter, dvs. de er med hvor de unge er, men de indtager ikke alkohol. De håndterer også nødtelefonen, der bliver taget hver gang den ringer. Desuden har vi en klar alkoholpolitik for de guider, der ikke er på nattevagt. Alt dette kan man læse i detaljer på vores hjemmeside www.nicerejs.dk.

    Vores pligt som ungdomsrejseselskab er at levere sikre rammer for de unge, så de kan gøre de ting de har lyst til på deres ferie. Og det er vores pligt at bryde ind og moderere, hvis de er på vej ud over disse rammer.
    Jeg vil runde af her, med en opfordring til, at din skole hjælper de unge til at vælge deres rejsearrangør med større bevidsthed om den service og sikkerhed, udbyderen tilbyder på destinationen. Mange unge tager af sted, om der er reklamer på skolen eller ej, og hvorfor så ikke få dem af sted med et firma, der har mange års erfaring og stor professionalisme, hvad angår præcis ungdomsrejser. Selvfølgelig er jeg interesseret i at sælge rejser. Jeg ville være en dårlig rejseudbyder, hvis ikke det var tilfældet. Men jeg er stolt af mit produkt, og mener det er det bedste på markedet. Og så er jeg også interesseret i, at komme med dette indspark for at sætte tanker og debat i gang på de enkelte gymnasier, lærerværelser og rektorkontorer. Jeg håber det er lykkedes.

    Bedste hilsner,
    Jeppe Risum
    Nice Rejs

    SvarSlet