fredag den 22. november 2013

Litteratur, dannelse og videnskab - om "Sagen Yahya Hassan"

Yahya Hassan er er en talentfuld ung digter med sin helt egen stemme og et stof der trænger sig på for at komme ud. Han skriver forståeligt og på en måde der umiddelbart engagerer unge mennesker. Det er i sig selv grund nok til at læse Yahya Hassan i gymnasiet.

Ikke desto mindre skal man nu argumentere for at læse ham, fordi han i sit forfatterskab og offentlige ytringer forholder sig særdeles kritisk til sit barndomsmiljø og den religion han har er vokset op med. Så nu bliver det pludselig et spørgsmål om demokrati og ytriingsfrihed at læse Yahya Hassan. Det mærkede vi på skolen i forbindelse med et arrangement på temadagen "OEG gør en forskel", hvor Yahya Hassans oplæsning og den efterfølgende diskussion foregik i en temmelig ophedet atmosfære, men inden for rammerne af en demokratisk meningsudveksling.

I den atmosfære er det nærmest en demokratisk pligt at læse Yahya Hassan. For selvfølgelig skal vi som dannelsesinstitution i et demokratisk samfund ikke lade sig kujonere og undlade at beskæftige sig med et forfatterskab, blot fordi det er kontroversielt og kan medføre ubehagelige episoder. Vi skal danne unge mennesker til at blive borgere i et demokratisk samfund. De skal anvende deres egen ytringsfrihed og respektere at andre anvender deres, selv om man ikke kan lide hvad de ytrer. Vi skal lære dem at gennemføre en demokratisk dialog. Arrangementet med Yahya Hassan var et godt eksempel på det.

Gymnasiet er også en uddannelsesinstitution. Fagene er konstitueret på et videnskabeligt grundlag og dem overliggende værdi er sandhed. Eleverne skal lære at forholde sig til en fænomen på grundlag af fagenes metoder. Alle emner skal i princippet kunne underlægges en videnskabelig behandling. Tro handler om det der ikke kan belyses videnskabeligt og ligger som sådan uden for skolens offentlige rum. Skolen er i sit væsen sekulær.

"Sagen Yahya Hassan" er en anledning til at blive en skarpere på vores forpligtelse i forhold til demokratisk dannelse og videnskabelighed. At vælge at gå på en dansk skole forudsætter accept af dette fundament.

Vi valgte at gennemføre arrangementet med Yahya Hassan. Det er godt at han nu alligevel kommer til orde også i Vollsmose.

Presseklip:
Dr.dk/kultur
Kulturen på news (kan kun ses på TV2 Play)

2 kommentarer:

  1. Jeg vil også gerne henvise til Sappho 's artikel om sagen

    http://www.sappho.dk/yahya-hassan-matte-eskorteres-ud-ad-nodudgangen.htm

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg er en frisk henvisning, Uwe i betragtning af, at lærerne på Ørestad Gymnasium er lige så forundret over din artikels manglende presseetik, som over nogle elevers reaktion på Hassans oplæsning.

      Slet