Majid, som går i 1g
på Ørestad Gymnasium, deltog i mindehøjtideligheden for ofrene for
terroraktionen i sidste weekend. I et indslag
i TV2 fortalte han, hvorfor han syntes det var vigtigt at deltage, men han
gav også udtryk for, at han ikke synes det er rimeligt, at han og andre etniske
unge skal udsættes for generaliseringer og gøres til en slags medskyldige i de
voldelige begivenheder. Han sammenligner sig med en fiktiv 16-årig Peter og
spørger, hvorfor han skal behandles anderledes og gøres til medskyldig i
forbryderens handlinger.
Når Majid går ind ad
døren til Ørestad Gymnasium sammen med alle de andre elever der tilsammen
afspejler Københavns sociale og kulturelle mangfoldighed, skal han opleve at
han er medlem af et fællesskab. Gymnasiets fællesskab hviler på demokrati og
videnskabelighed, og det har til opgave at uddanne demokratisk sindede
medborgere, der kan udfylde deres plads som aktive medborgere og virksomme
medarbejdere. Alle elever er ligeberettigede deltagere i dette fællesskab under
den ene forudsætning at de accepterer rammen - demokrati og videnskab - og
accepterer opgaven - at uddanne demokratiske og virksomme medborgere.
I en artikel i
Politiken i kølvandet på begivenhederne i Paris hed det om Ørestad Gymnasium, at
De
tager hensyn i ytringsfrihedens laboratorium. Af interviewene med eleverne fremgår det
klart, at de er opmærksomme på, at et fællesskab forudsætter, at man tager hensyn
til hinanden. Ikke sådan at man underordner sig hinandens synspunkter og
adfærd, men at man grundlæggende respekterer den andens udgangspunkt og ikke
vælger at krænke den anden unødvendigt.
I skolens
værdigrundlag er en af de tre centrale værdier "anerkendelse". Vi
anerkender hinandens ret til at være særlig og kan forvente at den anden
behandler en på samme måde. Vi har ret til at ytre vores forskellighed, men
ikke for at krænke den anden.
Ved at møde hinanden
i gensidige anerkendelsesrelationer opbygges et fællesskab baseret på et
grundlæggende tillidsforhold, som er forudsætningen for at opleve sig som et
fuldt medlem af fællesskab. I det lille skolefællesskab og i det store.
Det er så vigtigt at
unge som Majid oplever sig som lige i forhold til hans fiktive kammerat Peter.
Det er det vi forsøger at gøre til en realitet på vores skole som forberedelse
til et samfund hvor han gerne skulle opleve det samme. Men hvis unge med god
vilje til medborgerskab i det danske samfund møder en mur af mistillid og grove
generaliseringer, skaber man yderligere grobund for det
"modborgerskab" som selve terroraktionen og sympatitilkendegivelserne for terroristen er
udtryk for.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar