Så er årets
studieretningsprojekter (SRP) blevet
bedømt, og eleverne har fået deres karakterer. Vore elever har i gennemsnit klaret sig meget godt, men meget forskelligt, og sådan skal det jo være.
SRP er et bærende
element i den gymnasiereform, som blev gennemført i 2005, og intentionen med
projektet var at styrke gymnasiets studieforberedende sigte og det forpligtende
samarbejde mellem fagene. SRP er gymnasieelevernes "svendeprøve", den store kraftanstrengelse hvor eleverne virkelig får mulighed for at vise, hvad de kan, når de får 14 dage til
at arbejde selvstændigt under vejledning. Kan de klare kravene til SRP, er de
særdeles velforberedte på at starte på en videregående uddannelse.
Der er ingen tvivl
om, at de fleste elever får utrolig meget ud af SRP. De fordyber sig i et emne der interesserer dem,
og de lærer at anvende faglige metoder og akademiske formater. Der er også
elever der demonstrerer, at de har meget svært ved opgaven, fordi de ikke har
de nødvendige faglige forudsætninger for at leve op til kravene til SRP. For
dem er 14 dage meget lang tid, og de har svært ved at modtage vejledning.
SRP skal naturligvis
skrives af eleven selv med vejledning fra lærerne og med inputs fra
faglitteratur og gerne fra elevens netværk. For at ligestille eleverne
skemalægger skolen vejledningssessioner i månederne op til skriveperioden og i
skriveperioden. Desuden har vi bemandet skriveværksted på biblioteket ved siden
af skolen, så der altid er en lærer at tale med for eleverne.
Men nogle elever
modtager mere hjælp end det. Så meget at man i den offentlige debat taler om
forældreopgaven. Man må jo gerne bruge sit netværk til at komme med ideer og
give feedback, men grænsen til det som Undervisningsministeriet kalder
"ubrettiget hjælp" er flydende.
Der er ikke så mange
der snyder ved at "planke"
opgaver fra nettet. Der findes gode programmer, som checker for snyderi, og dem
anvender vi. Men vi kan vanskeligt dæmme op for den nye "trend" med
at købe nyproducerede opgaver af universitetsstuderende.
Selv om vi ikke ved
hvor stort problemet med snyderi og uberettiget hjælp er, er der ingen tvivl om
at problemet eksisterer, og at usikkerheden om det udgør en urimelig
mistænkeliggørelse af de elever - flertallet - som skriver opgaverne selv og
presser sig til det yderste for at opnå det bedst mulige resultat.
Det ville være ærgerligt at afskaffe SRP, for projektet har en væsentlig funktion som kulmination på elevernes udvikling fra elever til studerende gennem gymnasieårene. Men vi er nødt til at skabe mere sikkerhed om, hvem der skriver opgaven. Man kunne overveje at lade eleverne fremlægge projektet mundtligt for en lærer og en censor for derigennem at checke om eleven selv har skrevet opgaven, og man kunne lade læreren vurdere skriveprocessen fra emneafsøgning over problemformulering og disponering til de første udkast og det endelige projekt.
For de elever, som har overgået sig selv og gennem en stor kraftanstrengelse har leveret et fremragende produkt, fortjener, at der ikke kan sættes spørgsmålstegn ved, om de selv har skrevet opgaven.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar